MIN BAKGRUNN
Ein vinterdag i 1989 satte eg meg på flyet til Canada. Og destinasjonen var Calgary, i provinsen Alberta.
Jeg hadde de 3 foregående år vært her å bedrevet jakt og fiske. Så det var ingen tilfeldighet at det var hit jeg skulle.
Men at jeg skulle bli bosatt her i 20 år - var vel ikke akkurat planlagt.
Ett par år etter at jeg kom til Canada tok jeg PPL-A setifiktat og mikrofly sertifikat. Det var ett av de mange mål jeg hadde satt meg. Jeg begynnte så å jobbe hos "Alberta Aircraft Overhaul" hvor jeg i flere år hadde ansvar som produksjonleier og formann ved maskineringsavdelingen. Bedriften var direkte tilknyttet Calgary Airport og tok imot alt av fly fra Cessna 150 til Boeing`s 400-serie.
Deretter hadde jeg noen år hos bedriften AirSpray i byen Red Deer. De hadde spesialisert seg på overhaling av sjøfly og vannbombefly. (fly til brannslukking)
Gjennom hele denne tiden sto aviation som en lidenskap både i jobb og privat sammenheng.
Min store interesse har alltid vært veteranfly og mitt første fly som jeg restaurerte var en Aeroca Chief fra 1946 - den ble bokstavlig talt bygget opp fra grunnen av. Etterpå ble det flere restaureringsobjekt blant annet Cessna 120, Cub J3, Aeronca Champ 7AC og noen mikrofly av type Challanger, Avid og Bushmaster.
Men det veteranflyet som jeg etterhvert fikk størst sansen for, var Stinson 108 - serien. Nr 2 og 3
108 serien har svært gode fly og lasteegenskaper.
I min tid i Canada var jeg med på å bygge opp 6 Stinson 108, hvorav 4 av de var mine egne.
Siden Stinson modellene opprinnelig kom med en 150-160 hk motor - så har jeg også utviklet jigg for produksjon av motorbukker for disse flyene, slik at i dag får inn en Lycoming IO-540 med 260 hk, som gjør flyet til en sikker performance på flotører.
Så når jeg nå flyttet tilbake til Norge var det ikke unaturlig at nettop denne flytypen ble med på flyttelasset - Se under Aviation
Øvrige bilder finnes her:
 

|